وظایف یک مربی کشتی
نوشته شده توسط:جمشید آبلو در مقالات ورزشی » وظایف یک مربی کشتی | ۱۱ مهر ۱۳۹۱ - ۲۲:۵۹ | ۲ دیدگاهوظایف یک مربی کشتی
مقدمه :
برنامه گواهی مربیگری براساس این نظریه تدوین شده است که «هرورزشکار» شایستگی برخورداری از بهترین آموزش و مربیگری ممکن را دارد . بنابراین مهمترین هدف برنامه گواهی مربیگری آماده کردن مربیان به بهترین شکل ممکن به گونه ای است که به آن بتواند بهترین نوع آموزش و مربیگری را برای ورزشکاران فراهم کنند .
بعنوان یک مربی مسئولیت های متعددی نسبت به ورزشکاران خود ، والدین آنها ، جامعه حتی شاید کشورتان دارید . اما مسئولیت عمده شما در قبال ورزشکاران است ، وظیفه اصلی مربی کمک به کشتی گیران برای بهبود عملکرد و موفقیت در میادین بین المللی و کسب احساس رضایتمندی ، لذت بهرمند شدن از ورزش است . برای اینکه این وظیفه به طور مطلوب اجرا شود ، مربی باید توانایی ایفای دو نقش متفاوت لیکن با اهمیت را داشته باشد . برای ایفای مطلوب این نقش ها ، مربی نیاز به شناخت و درک رویکرد یا شیوه مربیگری شخصی و تأثیرات روز به روز آنها دارد . توانایی ایجاد ارتباط با کشتی گیران نیز کمال اهمیت را دارد این امر در شناخت هدف و طریق دستیابی به آن و نیز نقش آنها در این فرآیند کمک می کند . برانگیختن کشتی گیران به طور موفقیت آمیز از دیگر وظایف مهم مربی است . مربی نیاز به شناخت چگونگی و روش های ایجاد انگیز در کشتی گیران را دارد ، و این که برای تغییر دادن انگیزش آنها چه کار می تواند انجام دهد . یکی از عوامل مهم برای موفقیت در این زمینه است .
تعریف چند واژه :
1- توان : مقدار کار انجام شده در واحد زمان .
2- اسید لاکتیک : شکل احیا شده "پیروات"که اتمهای هیدروژن اضافی دارد . زیاد شدن غلظت این اسید با احساس خستگی همراه است .
3- توان بی هوازی بدون لاکتیک : توانی که در اثر تمرین بدون حضور اکسیژن و بدن تجمع بیش از اندازه اسید لاکتیک .
4- توان هوازی : قابلیت دریافت ، حمل و مصرف اکسیژن توسط عضلات .
5- استقامت هوازی : توانایی اجرای تمرینات هوازی و حفظ آن در مدت زمان طولانی .
6- آستانه غیر هوازی : نقطه ای در شدت تمرین که بعد از آن میزان تولید اسید لاکتیک بوسیله عضلات در بدن از میزان برداشت آن توسط کبد بیشتر می شود .
7- قدرت حداکثر مصرفی : vo 2 max حداکثر اکسیژن جذب شده در دقیقه ، نسبت به هر کیلوگرم از بدن در ضربان قلب حداکثر .
8- قدرت حداکثر : نیرویی که برای یکبار توسط گروهی از عضلات ایجاد می شود .
9- قدرت نسبی : اعمال نیروی مطلوب برای اجرای تکراهای مورد نظر .
10- سرعت : مقدار مسافت جابه جا شده در واحد زمان .
11- هماهنگی : وابستگی اجزای مختلف بدن در حداکثر دامنه حرکتی مفاصل .
12- تجسم کردن : اصطلاحی برای تمرینات و تصویر سازی ذهنی .
وظایف جداگانه مربی :
* بعنوان یک مربی ، باید در قبال هر یک از کشتی گیران خود نقشهای متعددی را ایفا کنید .
* بعنوان یک معلم ، کشتی گیران خود را با مهارتهای جدید و دیگر اطلاعات آشنا سازید . برای معلم کار آمدی باشید باید در مورد ورزش اختصاصی خود دانش و معلومات لازم را داشته و توانایی استفاده از روشهای راهکارهای متعددی تدریس ، رای انتقال معلومات خود را داشته باشید .
* بعنوان یک رهبر نیز می توانید نقش الگوی نمونه را برای کشتی گیران به عهده داشته باشید نگرش ها و رفتار مربی تأثیر مهمی برروی کشتی گیران دارد . بخصوص اگر مربی عقیده ورزشی خوبی داشته باشد .
* بعنوان یک سازمان دهنده ، ایفای این نقش مستلزم این است که مربی با دقت برنامه ریز کرده و آمادگی کافی داشته باشد ، به جزئیات امور اداری و مدیرتی آگاهی داشته و اطمینان حاصل کند که برای انجام این وظایف نیاز حمایت و پشتیبانی است .(به خاطر داشته باشید فلسفه وجوی ورزش ، ورزشکاران هستند. )
ایجاد ارتباط :
برای اینکه مربی موفق و خوبی باشید ، باید توانایی برقراری ارتباط مناسب را داشته باشید . لیکن ایجاد ارتباط چیزی فراتر از صرفاً صحبت کردن است . ایجاد ارتباط یک فرآیند اجتماعی ، یک موضوع حساس همراه با واکنش است . ایجاد ارتیاط یک مهارت است ، برقراری ارتباط یکی از بخشهای ضروری آموزش مربیگری مناسب را تشکیل می دهد . ارتباط با به طور علنی ، مثبت و آشکار باشد .
اصول اساسی ایجاد ارتباط مؤثر عبارتند از :
1- ایجاد ارتباط به طور علنی ، شامل اختصاصی کردن گفته ها با یک شخص و درخواست کردن و ارائه بازخورد است که ارتباطی دو طرفه را به وجود می آورد که در واقع اساس برقراری ارتباط مناسب و صحیح است .
2- ایجاد ارتباط به طور مثبت ، افراد به طور کلی به علائم و پیامهای مثبت در مقایسه با پیامهای منفی بسیار بهتر واکنش نشان می دهند .
نکات مهمی در ایجاد ارتباط ارئه می شود :
مودب و با نزاکت ، صبور ، خونسرد باشید و به طور سازنده انتقاد کنید ، صداقت داشته باشید وفاداری نشان دهید .
ایجاد ارتباط بطور آشکار روشهای متعددی در ایجاد ارتباط آشکار وجود دارد . آنچه را که دقیقاً منظورمان است بازگو کنید ، سعی کنید هنگام صحبت کردن نگاه شما متوجه تمام گروره باشد همچنین به دور و اطراف کل گروه حرکت کنید ، با قامت راست و ایستاده و انگیزش هدفمند حرکت کنید .
انگیزش
برای دستیابی به اهداف خود در ورزش ، ورزشکاران نیازمند به ایجاد انگیزش به وجود آمده دارند . تدوین و تنظیم هدف یکی از مؤثرترین و معتبرترین تکنیکهای بوجود آوردن انگیزش است . بعنوان یک مربی ، حفظ انگیزش ورزشکاران یکی از مسئولیتهای اساسی شما است ، برای کمک به ورزشکاران در این زمینه ، آنها را در جهت کسب انگیزه های دورنی هدایت کنید و به آنها کمک کنید تا به نحوی که بطور مثبت به موفقیتهای و شکستها ، به صورت مطلوب و قاطع واکنش نشان دهند .
تجزیه و تحلیل مهارت ها
تجزیه و تحیل مهارت ها یکی از وظایف مهم دشوار یک مربی است . اولین مرحله در تجزیه و تحلیل مهارت ها ، مشاهده دقیق مهارت است . مرحله دوم ، شناخت و درک چگونگی اجرای مهارتها است . که بیان آنها برای کشتی گیران نیاز به داشتن دانش و آگاهی عملی از این رشته عملی کمال اهمیت را خواهد داشت . می توان حرکات بدن ، پایداری ، ارتقاع مرکز ثقل اندازه قاعده تکیه گاه ، موفقیت مرکز ثقل نسبت به قاعده تکیه گاه و جرم اشاره کرد .
آموزش مستقیم
در این استراتژی آموزشی ، موارد زیر حادث می شود :
1- به یک گروه از کشتی گیران گفت یا نشان داده می شود که چه کاری را باید انجام دهند . به عبارت دیگر مرحله نمایش و اجرا .
2- آنچه را که نمایش داده اید کشتی گیران انجام می دهند مرحله به کارگیری .
3- مربی اجرای فن را مورد ارزیابی قرار می دهد مرحله باز خورد . به طور کلی ، این استراتژی سازمان دهی محیط و شرایط را تسهیل می کند . محیط یادگیری همیشه یکسان بوده و مربی آن را کنترل میکد . آموزش مستقیم اغلب مؤثر ترین شیوه آموزش برخی از مهارتها و اجرای حرکات معین است ، این شیوه کشتی گیران را در انجام تکالیف به شکل مناسب تشویق می کند و برای تمام گروههای سنی می توان از این شیوه استفاده کرد .
نکات مهم در جهت کارایی بهتر آموزش مستقیم :
1- صرفاً برروی آموزش مستقیم تکیه نکنید ، آن را مورد استفاده قرار دهید ، لیکن با استراتژی های دیگر نیز آن را به کار گیرید .
2- نمایش دقیق مهارت و حرکات فن ضروری است . مربی باید توانایی اجرای دقیق فن را داشته باشد .
3- نمایش و اجرای فن را حداکثر در چند ثانیه ادامه بدهید .
4- کشتی گیران را در وضعیتی قرار دهید که تمام عوامل حواس پرتی در پشت سر آنها قرار گیرد .
5- اطمینان حاصل کنید که تمام افراد قادر به دیدن اجرای فن و شنیدن توضیحات شما هستند .
6- توضیحات و اجرای فن ساده و مختصر باشند .
7- برای تأکید و متمرکز بیشتر کشتی گیران از عبارتهای کلیدی و واژه های رمزی معین استفاده کنید .
8- فرصت مناسبی را برای تکرار فن در اختیار آنها قرار دهید . شنیدن لذت بخشتر از اجرای یک مهارت نیست .
آموزش تکلیفی
در رویکرد آموزش تکلیفی ، افراد از طریق تمرین و تکرار یک تکلیف خاص در محیط معین ، آن را فرا می گیرند .
مربی تکلیف را برعهده کشتی گیرا میگذارد و این کشتی گیر است که مسئولیت اجرایی آن را تقبل می کند . تکالیفی را انتخاب کنید که شنانس یادگیری یا اجرای مطلوب یک فن را برای کشتی گیر فراهم کند . بخاطر داشته باشید که هر فعالیت می تواند یک تکلیف باشد ، از گرم کردن ساده بدن گرفته تا مهارت های پیچیده .
مهارتهای ساده و پیچیده
سه روش برای ساده کردن مهارتهای پیچیده ارئه می شود .
ساده تر کردن فن یا یک مهارت خاص : بخشی از مهارت را حذف و بعداً به آن اضافه کنید .(مثل مراحل کمرگیری همراه با گرفتن یک دست حریف) در یک وضعیت آسان ، عمل ساده را تمرین کنید :(مثل سایه زدن کشتی گیر ، یا جا به جایی وضعیت بدن قبل از تماس گرفتن با حریف )
آهسته کردن سرعت اجرا : فن یا مهارت به این ترتیب یادگیرنده در طول اجرای مراحل مختلف فن می تواند فکر کند . یادگیری فن به صورت شکل گیری تدریجی و زنجیره ای ، متداولترین رویکرد آموزش فن یا مهارتهای پیچیده هستند .
راهبرد شکل گیری تدریجی
1- کل مهارت به صورت مختصر نمایش و شرح داده شود .
2- مهارت به بخشهای عملی مهم ساده می شود .
3- فرصت داده شود تا کشتی گیران فن ساده شده را تمرین کنند .
4- بخش های حذف شده به تدریج به کل مهارت یا فن افزوده می شود تا کل فن یا مهارت آموخته شود .
- درخت موضوعات
- نظرات
- ترفند
-
مقالات ورزشی
- فیزیولوژی گرم و سرد کردن بدن
- اسیدلاکتیک چیست؟
- آموزش تصویری حرکات کششی
- تصاویر متحرک از حرکات تقویت عضلات شکم
- تصاویر متحرک از حرکات زیر بغل و پشت
- تصاویر متحرک از حرکات سرشانه و کول
- تصاویر متحرک از حرکات پشت و پایین کمر
- تصاویر متحرک از حرکات سینه
- پارگی رباط صلیبی
- کشیدگی، رگ به رگ شدن و اسپاسم عضلات
- ترتیب حرکات ورزشی و اهمیت آن
- کاهش وزن با رژیم غذایی پر پروتئین
- فن سس در کشتی آزاد
- وظایف یک مربی کشتی
- شکستگی گوش در کشتی گیران
- نقش آب در بدن
- انواع تارهای عضلانی
- تغذیه در ورزشکاران کشتی گیر
- تفاوت رژیم غذایی ورزشکاران با افراد عادی
- سیستمهای انرژی در ورزش
- رژیم غذایی ورزش کاران در دوره تمرینات
- ورزش و مکملهای غذایی
- خستگی در ورزش و راههای مبارزه با آن
- ارزش کربوهیدرات ها در تغذیه ورزشکاران
- چرا ورزشکاران همیشه در صدد کاهش وزن خود هستند؟
- استفاده از قرص های چربی سوز
- تغذیه ورزشکاران و تأمین انرژی
- برنامه ریزی برای فعالیتهای بدنی
- اثر تغذیه در بهبود آسیب دیدگی های ورزشی
- تمرینات پلایومتریک
- معماری
- نمونه سوالات امتحانی
- هنرستان شهید عباسپور
- هنرستان تربیت بدنی
-
هنرستان شهید کریمی
- نمرات ترسیم فنی کلاس دوم A
- نمرات درس متره و برآورد
- نمرات درس عناصر و جزئیات
- نمرات درس بناهای تاریخی
- نمونه سوالات و مسائل درس متره و برآورد
- مبانی رایانه رشته کامپیوتر
- مبانی و کاربرد
- نمرات درس کاربرد حسابداری
- نمونه سوالات امتحان نهایی
- نمرات ترسیم فنی کلاس
- نمرات درس نقشه کشی معماری
- نمرات کاربرد رایانه در نقشه کشی
- نمرات تاسیسات
- نمرات نهایی
- نمرات درس شناخت مواد و مصالح
- نمرات درس نرم افزار ترسیمی - اتوکد
- فیزیک 2 رشته کامپیوتر
- دانشگاه آزاد اسلامی واحد قرچک
- دانشگاه آزاد اسلامی واحد ورامین پیشوا
- دانشگاه فنی شهید بهشتی کرج
- ثبت اعتراض
- انتقاد و پیشنهاد
-
دانلود Adobe Photoshop
v18.1.1.252 -
دانلود Windows 8.1
June 2017 96/4/2 -
دانلود IDM
6.28 Build 17 96/5/15 -
دانلود Telegram
1.1.19 -
دانلود Google Chorme
60.0.3112
-
اسامی مربیان ملی در سال 95 اعلام شد
۲۱ دی ۱۳۹۸ ساعت ۱۳:۲۸ -
جزوه ساختمان 2 رشته مهندسی معماری
۰۱ دی ۱۳۹۷ ساعت ۱۹:۳۷ -
رقابت های کشتی آزاد نونهالان قهرمانی کشور- خرم آباد
۱۶ تیر ۱۳۹۷ ساعت ۲۰:۰۶ -
رقابت های کشتی پهلوانی نوجوانان قهرمانی کشور- تهران
۱۳ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۱۹:۳۵ -
رقابت های عمومی کشتی آزاد نوجوانان کشور- سیرجان
۲۹ دی ۱۳۹۶ ساعت ۱۹:۳۷
1
نظرات
ارسال نظر
اسماعیل اسلامی
خیلی عالی بود.
از اینکه موارد علمی رو به اشتراک میذاری.
موفق و پاینده باشی.
manicure
I always spent my half an hour to read this webpage's articles everyday along with a mug of coffee.