وظایف یک مربی کشتی

نوشته شده توسط:جمشید آبلو | ۲ دیدگاه

وظایف یک مربی کشتی

مقدمه :

برنامه گواهی مربیگری براساس این نظریه تدوین شده است که «هرورزشکار» شایستگی برخورداری از بهترین آموزش و مربیگری ممکن را دارد . بنابراین مهمترین هدف برنامه گواهی مربیگری آماده کردن مربیان به بهترین شکل ممکن به گونه ای است که به آن بتواند بهترین نوع آموزش و مربیگری را برای ورزشکاران فراهم کنند .

بعنوان یک مربی مسئولیت های متعددی نسبت به ورزشکاران خود ، والدین آنها ، جامعه حتی شاید کشورتان دارید . اما مسئولیت عمده شما در قبال ورزشکاران است ، وظیفه اصلی مربی کمک به کشتی گیران برای بهبود عملکرد و موفقیت در میادین بین المللی و کسب احساس رضایتمندی ، لذت بهرمند شدن از ورزش است . برای اینکه این وظیفه به طور مطلوب اجرا شود ، مربی باید توانایی ایفای دو نقش متفاوت لیکن با اهمیت را داشته باشد . برای ایفای مطلوب این نقش ها ، مربی نیاز به شناخت و درک رویکرد یا شیوه مربیگری شخصی و تأثیرات روز به روز آنها دارد . توانایی ایجاد ارتباط با کشتی گیران نیز کمال اهمیت را دارد این امر در شناخت هدف و طریق دستیابی به آن و نیز نقش آنها در این فرآیند کمک می کند . برانگیختن کشتی گیران به طور موفقیت آمیز از دیگر وظایف مهم مربی است . مربی نیاز به شناخت چگونگی و روش های ایجاد انگیز در کشتی گیران را دارد ، و این که برای تغییر دادن انگیزش آنها چه کار می تواند انجام دهد . یکی از عوامل مهم برای موفقیت در این زمینه است .

تعریف چند واژه :

1- توان : مقدار کار انجام شده در واحد زمان .

2- اسید لاکتیک : شکل احیا شده "پیروات"که اتمهای هیدروژن اضافی دارد . زیاد شدن غلظت این اسید با احساس خستگی همراه است .

3- توان بی هوازی بدون لاکتیک : توانی که در اثر تمرین بدون حضور اکسیژن و بدن تجمع بیش از اندازه اسید لاکتیک .

4- توان هوازی : قابلیت دریافت ، حمل و مصرف اکسیژن توسط عضلات .

5- استقامت هوازی : توانایی اجرای تمرینات هوازی و حفظ آن در مدت زمان طولانی .

6- آستانه غیر هوازی : نقطه ای در شدت تمرین که بعد از آن میزان تولید اسید لاکتیک بوسیله عضلات در بدن از میزان برداشت آن توسط کبد بیشتر می شود .

7- قدرت حداکثر مصرفی : vo 2 max حداکثر اکسیژن جذب شده در دقیقه ، نسبت به هر کیلوگرم از بدن در ضربان قلب حداکثر .

8- قدرت حداکثر : نیرویی که برای یکبار توسط گروهی از عضلات ایجاد می شود .

9- قدرت نسبی : اعمال نیروی مطلوب برای اجرای تکراهای مورد نظر .

10- سرعت : مقدار مسافت جابه جا شده در واحد زمان .

11- هماهنگی : وابستگی اجزای مختلف بدن در حداکثر دامنه حرکتی مفاصل .

12- تجسم کردن : اصطلاحی برای تمرینات و تصویر سازی ذهنی .

وظایف جداگانه مربی :

* بعنوان یک مربی ، باید در قبال هر یک از کشتی گیران خود نقشهای متعددی را ایفا کنید .

* بعنوان یک معلم ، کشتی گیران خود را با مهارتهای جدید و دیگر اطلاعات آشنا سازید . برای معلم کار آمدی باشید باید در مورد ورزش اختصاصی خود دانش و معلومات لازم را داشته و توانایی استفاده از روشهای راهکارهای متعددی تدریس ، رای انتقال معلومات خود را داشته باشید .

* بعنوان یک رهبر نیز می توانید نقش الگوی نمونه را برای کشتی گیران به عهده داشته باشید نگرش ها و رفتار مربی تأثیر مهمی برروی کشتی گیران دارد . بخصوص اگر مربی عقیده ورزشی خوبی داشته باشد .

* بعنوان یک سازمان دهنده ، ایفای این نقش مستلزم این است که مربی با دقت برنامه ریز کرده و آمادگی کافی داشته باشد ، به جزئیات امور اداری و مدیرتی آگاهی داشته و اطمینان حاصل کند که برای انجام این وظایف نیاز حمایت و پشتیبانی است .(به خاطر داشته باشید فلسفه وجوی ورزش ، ورزشکاران هستند. )

ایجاد ارتباط :

برای اینکه مربی موفق و خوبی باشید ، باید توانایی برقراری ارتباط مناسب را داشته باشید . لیکن ایجاد ارتباط چیزی فراتر از صرفاً صحبت کردن است . ایجاد ارتباط یک فرآیند اجتماعی ، یک موضوع حساس همراه با واکنش است . ایجاد ارتیاط یک مهارت است ، برقراری ارتباط یکی از بخشهای ضروری آموزش مربیگری مناسب را تشکیل می دهد . ارتباط با به طور علنی ، مثبت و آشکار باشد .

اصول اساسی ایجاد ارتباط مؤثر عبارتند از :

1- ایجاد ارتباط به طور علنی ، شامل اختصاصی کردن گفته ها با یک شخص و درخواست کردن و ارائه بازخورد است که ارتباطی دو طرفه را به وجود می آورد که در واقع اساس برقراری ارتباط مناسب و صحیح است .

2- ایجاد ارتباط به طور مثبت ، افراد به طور کلی به علائم و پیامهای مثبت در مقایسه با پیامهای منفی بسیار بهتر واکنش نشان می دهند .

نکات مهمی در ایجاد ارتباط ارئه می شود :

مودب و با نزاکت ، صبور ، خونسرد باشید و به طور سازنده انتقاد کنید ، صداقت داشته باشید وفاداری نشان دهید .

ایجاد ارتباط بطور آشکار روشهای متعددی در ایجاد ارتباط آشکار وجود دارد . آنچه را که دقیقاً منظورمان است بازگو کنید ، سعی کنید هنگام صحبت کردن نگاه شما متوجه تمام گروره باشد همچنین به دور و اطراف کل گروه حرکت کنید ، با قامت راست و ایستاده و انگیزش هدفمند حرکت کنید .

انگیزش

برای دستیابی به اهداف خود در ورزش ، ورزشکاران نیازمند به ایجاد انگیزش به وجود آمده دارند . تدوین و تنظیم هدف یکی از مؤثرترین و معتبرترین تکنیکهای بوجود آوردن انگیزش است . بعنوان یک مربی ، حفظ انگیزش ورزشکاران یکی از مسئولیتهای اساسی شما است ، برای کمک به ورزشکاران در این زمینه ، آنها را در جهت کسب انگیزه های دورنی هدایت کنید و به آنها کمک کنید تا به نحوی که بطور مثبت به موفقیتهای و شکستها ، به صورت مطلوب و قاطع واکنش نشان دهند .

تجزیه و تحلیل مهارت ها

تجزیه و تحیل مهارت ها یکی از وظایف مهم دشوار یک مربی است . اولین مرحله در تجزیه و تحلیل مهارت ها ، مشاهده دقیق مهارت است . مرحله دوم ، شناخت و درک چگونگی اجرای مهارتها است . که بیان آنها برای کشتی گیران نیاز به داشتن دانش و آگاهی عملی از این رشته عملی کمال اهمیت را خواهد داشت . می توان حرکات بدن ، پایداری ، ارتقاع مرکز ثقل اندازه قاعده تکیه گاه ، موفقیت مرکز ثقل نسبت به قاعده تکیه گاه و جرم اشاره کرد .

آموزش مستقیم

در این استراتژی آموزشی ، موارد زیر حادث می شود :

1- به یک گروه از کشتی گیران گفت یا نشان داده می شود که چه کاری را باید انجام دهند . به عبارت دیگر مرحله نمایش و اجرا .

2- آنچه را که نمایش داده اید کشتی گیران انجام می دهند مرحله به کارگیری .

3- مربی اجرای فن را مورد ارزیابی قرار می دهد مرحله باز خورد . به طور کلی ، این استراتژی سازمان دهی محیط و شرایط را تسهیل می کند . محیط یادگیری همیشه یکسان بوده و مربی آن را کنترل میکد . آموزش مستقیم اغلب مؤثر ترین شیوه آموزش برخی از مهارتها و اجرای حرکات معین است ، این شیوه کشتی گیران را در انجام تکالیف به شکل مناسب تشویق می کند و برای تمام گروههای سنی می توان از این شیوه استفاده کرد .

نکات مهم در جهت کارایی بهتر آموزش مستقیم :

1- صرفاً برروی آموزش مستقیم تکیه نکنید ، آن را مورد استفاده قرار دهید ، لیکن با استراتژی های دیگر نیز آن را به کار گیرید .

2- نمایش دقیق مهارت و حرکات فن ضروری است . مربی باید توانایی اجرای دقیق فن را داشته باشد .

3- نمایش و اجرای فن را حداکثر در چند ثانیه ادامه بدهید .

4- کشتی گیران را در وضعیتی قرار دهید که تمام عوامل حواس پرتی در پشت سر آنها قرار گیرد .

5- اطمینان حاصل کنید که تمام افراد قادر به دیدن اجرای فن و شنیدن توضیحات شما هستند .

6- توضیحات و اجرای فن ساده و مختصر باشند .

7- برای تأکید و متمرکز بیشتر کشتی گیران از عبارتهای کلیدی و واژه های رمزی معین استفاده کنید .

8- فرصت مناسبی را برای تکرار فن در اختیار آنها قرار دهید . شنیدن لذت بخشتر از اجرای یک مهارت نیست .

آموزش تکلیفی

در رویکرد آموزش تکلیفی ، افراد از طریق تمرین و تکرار یک تکلیف خاص در محیط معین ، آن را فرا می گیرند .

مربی تکلیف را برعهده کشتی گیرا میگذارد و این کشتی گیر است که مسئولیت اجرایی آن را تقبل می کند . تکالیفی را انتخاب کنید که شنانس یادگیری یا اجرای مطلوب یک فن را برای کشتی گیر فراهم کند . بخاطر داشته باشید که هر فعالیت می تواند یک تکلیف باشد ، از گرم کردن ساده بدن گرفته تا مهارت های پیچیده .

مهارتهای ساده و پیچیده

سه روش برای ساده کردن مهارتهای پیچیده ارئه می شود .

ساده تر کردن فن یا یک مهارت خاص : بخشی از مهارت را حذف و بعداً به آن اضافه کنید .(مثل مراحل کمرگیری همراه با گرفتن یک دست حریف) در یک وضعیت آسان ، عمل ساده را تمرین کنید :(مثل سایه زدن کشتی گیر ، یا جا به جایی وضعیت بدن قبل از تماس گرفتن با حریف )

آهسته کردن سرعت اجرا : فن یا مهارت به این ترتیب یادگیرنده در طول اجرای مراحل مختلف فن می تواند فکر کند . یادگیری فن به صورت شکل گیری تدریجی و زنجیره ای ، متداولترین رویکرد آموزش فن یا مهارتهای پیچیده هستند .

راهبرد شکل گیری تدریجی

1- کل مهارت به صورت مختصر نمایش و شرح داده شود .

2- مهارت به بخشهای عملی مهم ساده می شود .

3- فرصت داده شود تا کشتی گیران فن ساده شده را تمرین کنند .

4- بخش های حذف شده به تدریج به کل مهارت یا فن افزوده می شود تا کل فن یا مهارت آموخته شود .

 

  • اسماعیل اسلامی

    اسماعیل اسلامی

    • ۱۳۹۳/۱۰/۲۶ - ۱۶:۵۹:۰۸

    خیلی عالی بود.
    از اینکه موارد علمی رو به اشتراک میذاری.
    موفق و پاینده باشی.

    پاسخ مدیر (ablou ):   سلام اسماعیل جان ممنون از لطف شما مربی پرتلاش و دوست و همکار عزیز
  • manicure

    manicure

    • ۱۳۹۶/۰۲/۰۹ - ۱۲:۴۱:۱۲

    I always spent my half an hour to read this webpage's articles everyday along with a mug of coffee.